“LET’S GET GREEN- RAISING THE AWARENESS OF ECOLOGICAL PROBLEMS” – „STAŃMY SIĘ ZIELONI- PODNOSZENIE ŚWIADOMOŚCI O PROBLEMACH EKOLOGICZNYCH”

...

W dniach 23.09- 27.09. 2019 r. miała miejsce kolejna wymiana młodzieży w ramach projektu „Let’s get green- raising the awareness of ecological problems” z programu Erasmus +, która odbyła się w jedynym w swoim rodzaju Istambule, w kraju naszego tureckiego partnera.

Spotkanie odbyło się pod hasłem „Fresh air- a fact or a distant memory?” („Świeże powietrze- fakt czy odległe wspomnienie?’) i wzięło w nim udział sześciu uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. prof. Czesława Majorka w Ryglicach wraz z opiekunami- mgr Anną Burgielską- Długosz oraz mgr inż. Stanisławą Zelek oraz delegacje ze szkół partnerskich z Niemiec, Grecji i Hiszpanii.

Celem wymiany była integracja uczniów wszystkich szkół partnerskich poprzez wspólną pracę nad zadaniami projektowymi, doskonalenie wielu umiejętności kluczowych, poznawanie kultury i zabytków regionu, a także możliwość zapoznania się z codziennym życiem uczniów z Istambułu, gdyż uczniowie byli zakwaterowani u rodzin mieszkających w mieście lub na obrzeżach.

Pierwszego dnia, uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swoich szkół i krajów. Następnie, nauczyciel biologii rozpoczął eksperyment dotyczący szkodliwego wpływu kwaśnych deszczy na środowisko, który miał być obserwowany przez 5 dni, niestety na skutek trzęsienia ziemi, nie mieliśmy możliwości ukończenia tego zadania. Kolejnym  punktem dnia była wizyta w Parku Miniatur, w którym uczniowie mogli zobaczyć najsłynniejsze miejsca w Turcji. Po smakowitym obiedzie, uczniowie spotkali się z rodzinami, u których byli zakwaterowani.

Kolejny dzień rozpoczął się prezentacjami na temat problemu skażenia powietrza w każdym kraju, obserwacją eksperymentu, po czym udaliśmy się na spotkanie z władzami dzielnicy Beyoglu- miejsca szczególnie ważnego dla Istambułu ze względu na swoją niezwykłą atmosferę i historię.

Kolejne dni również wypełnione były zadaniami projektowymi, m.in. ciekawym wykładem eksperckim, kolejnymi prezentacjami uczniów na temat ekologii w ich krajach czy obserwacją eksperymentu. Poznawaliśmy również wspaniałe miejsca w Istambule, takie jak Haga Sofia, Błękitny Meczet, tradycyjny targ pełen przypraw i innych tureckich produktów czy Arboretum pełne wielu różnych gatunków drzew i roślin z całego świata. Ciekawym doświadczeniem był rejs po Bosforze, podczas którego odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów.

Istambuł to niezwykłe miasto położone na siedmiu wzgórzach i dwóch kontynentach- w Europie i Azji. To również miejsce, gdzie można delektować się pysznym tureckim jedzeniem, podziwiać bardzo stare zabytki noszące znamiona burzliwej historii miasta oraz natknąć się na wszechobecne koty, które stanowią symbol Istambułu.

Ważnym aspektem projektu jest integracja kulturowa nie tylko pomiędzy uczniami, ale także ich rodzinami. Nasi uczniowie byli goszczeni przez wspaniałych ludzi, którzy dołożyli wszelkich starań, aby niczego im nie brakowało. Przeżyliśmy również krótkie aczkolwiek dość silne trzęsienie ziemi, które na szczęście nie przyniosło żadnych ofiar.

Spotkanie w Istambule było cennym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Podczas  różnych prezentacji, uczniowie udoskonalili umiejętność wystąpień publicznych oraz umiejętności komunikacyjnych. Sprawdzili i doskonalili swoje umiejętności językowe, nie tylko podczas wykonywania zadań projektowych, ale przede wszystkim podczas spędzania czasu z rodzinami goszczącymi. Zdobyli wiedzę na temat kultury Turcji i sprawdzili się w różnych sytuacjach. Nauczyciele omówili przebieg kolejnego spotkania w Grecji oraz wymienili się spostrzeżeniami na temat projektu podczas prywatnych rozmów.

Wspaniali, gościnni, zaangażowani nauczyciele, uczniowie i rodzice, ciekawe zajęcia warsztatowe, duży poziom integracji, udoskonalenie wielu umiejętności, wymiana doświadczeń, przepiękna architektura i roślinność oraz przepyszna kuchnia- tak w największym skrócie można opisać nasze wrażenia po wizycie w Istambule. Mamy nadzieję, że nasza współpraca w dalszym ciągu będzie efektywna i przyczyni się do realizacji celów projektu i jeszcze lepszego podnoszenia świadomości dotyczącej problemów ekologicznych, które nie znają granic, co z kolei pozytywnie wpływa na integrację i wymianę doświadczeń pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami ze wszystkich szkół biorących udział w tym niezwykle ważnym dla środowiska projekcie.

Filmy: